شاهین کریمی مدیر پشتیبانی

مشاوره و پاسخگویی به سوالات قبل از خرید

 09120586680

برندینگ چیست؟ نکات و اهمیت برند سازی در چاپ کارت ویزیت

در این مقاله قرار است در رابطه با بحث برندینگ در خدمت شما عزیزان باشیم و اهمیت برندسازی در چاپ کارت ویزیت را یاوآور شویم. پس با ما همراهی کنید تا با مراحل این موضوع و اینکه اهمیت آن از چه موضوعی نشات می گیرد، آشنا شوید.

برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

معمولا افرادی که هنوز با مسئله برندسازی یا اصطلاحا برندینگ در چاپ کارت ویزیت آشنایی ندارند، با سوالات اساسی ای چون اصول اولیه برندینگ چیست؟ و چگونه نام برند را انتخاب کنیم؟ و حتی آیا یک برندینگ خوب هزینه و زمان زیادی می‌خواهد؟ درگیر هستند. ما در این مقاله سعی داریم به تمامی سوال های شما عزیزان در این رابطه پاسخی کامل بدهیم.

برندسازی

امروزه از بحث های بسیار مهم و داغی که معمولا مهمان تمامی جلسات کاری، کافی شاپ‌ ها، دفاتر شرکت ‌های مختلف و هر جای دیگری که مربوط به کسب و کار و معرفی آن است و  توسط مدیران هر شرکت و یا مجموعه ‌ای به آن پرداخته می شود، مبحث برند سازی یا برندینگ (Branding) می باشد.

این مسئله امروزه به یکی از قوی ترین بال های تبلیغات هر شرکتی تبدیل شده است که باید بودجه و زمان زیادی را برای شناخت و انجام آن اختصاص دهیم. اما بهترین توضیح برای سوال “برندینگ و برند سازی چیست” چه می ‌تواند باشد؟ آیا به درستی معنی برندینگ را می ‌دانیم یا به عنوان مدیر یک مجموعه یا سرپرست یک بخش بزرگ، فقط آن را شنیده ‌ایم؟

اما بپردازیم به بحث اصلی مان برندینگ؛ برندینگ یا برند سازی به فرآیندی گفته می شود که منجر به خلق ارزش مطلوب ما در ذهن مشتری خواهد شد.

لازم به ذکر است که در همین ابتدا بگوییم که مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی تفاوتی دارد که ممکن است در بعضی مواقع به برخی افراد این دو مفهوم را به جای یکدیگر نیز استفاده نمایند.

لذا خوب است بدانید که فرآیند برندسازی بیشتر بر روی ایجاد و بالا بردن سطح آگاهی از برند تمرکز دارد و این مهم زمانی ثمره دارد که برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به کرات و موازات این فعالیت انجام گیرد و به‌ طور کلی طراحی هویت برند بخش اساسی فرآیند برندسازی به حساب می آید.

ولی برندیگ چیست و به چه شیوه ای انجام می پذیرد؟

برندینگ یک فرآیند مادر است که در مجموع موجب خلق ارزش مطلوب ما ( به عنوان برند چاپ کارت ویزیت) در ذهن مشتری می شود، برندینگ شامل تمامی فعالیت هایی است که مشتری می بایستی در رابطه با هویت تجاری شما که شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی بداند، است و یا اینکه این احساسات برای او قابل درک باشد. در این بخش اما باید گفت که هر چه در این مقاله به برندسازی اشاره شد، بدانید که منظورمان همان برندینگ است و بالعکس.

نکته: در نظر داشته باشید که اگر به دنبال تمایز در حوزه چاپ کارت ویزیت می باشید، باید از برندینگ استفاده کنید. چرا که برندسازی یک ابزار برای رشد در بازار و تمایز بین رقبای شما می باشد.

معمولا امروزه خیلی از مدیران تصور می کنند که برند و برندینگ، تنها مربوط به طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی است. در حالی که در واقع برندینگ در زبانی ساده تر به این معنا می باشد که برند شما قرار است ذهنیت مشتریان را نسبت به برندتان به شکل خاصی عوض کند و آن جوری که در زدهن خودتان است به مشتریان و مردم شناسانده شوید، از طریق برندسازی مجموعه تان خاص شوید و بنا به دلایلی که مد نظرتان است، افرادی (خاص یا عام) به سمت برند شما جذب شوند و شما وجه تمایزی برای آن ها داشته باشید که دیگر مردم به سراغ برندهای مشابه شما نروند و لازم است در این رابطه بدانید که در تمام این مسیر، همه ‌ی اِلِمان ‌های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل آن.

تعریف برندینگ یا برندسازی چیست؟

پیش از هر تعریف اضافی و پیچیده از هر چیزی لازم است بدانید برندینگ اصلا به چه معنا می باشد؟

با وجود ابهامات زیادی که در تعاریف این موضوع وجود دارد و همچنین وجود مفاهیم گسترده در حوزه برندسازی، همیشه توضیح درباره آن مقداری دشوار بوده است. در واقع برای درک بهتر این موضوع، نیاز است تا درک صحیحی از تجارت، بازاریابی و حتی اصول روابط عمومی داشته باشیم که دقیقا بتوانیم منظور را از برندینگ آنجور که باید بفهمیم و درک کنیم.

برندینگ فرآیند معنا بخشیدن به یک شرکت، محصول و یا خدمات با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کننده است که این مفهوم را در کتاب “مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر” این گونه تعریف می کنند:

برندینگ، به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است.

در زبانی ساده‌ تر، المانی که کسب و کار افراد برای عبور از شلوغی ‌ها و جلب توجه مشتری نیاز دارند، برندینگ می باشد. در حقیقت برندسازی دقیقا همان چیزی می باشد که یک کسب و کار بزرگ یا کوچک به جهت تمایز، تاثیر گذاری و پیشرفت روز افزون به آن نیازمند می باشد.

برند یا نام تجاری یعنی چه؟

در جهت تعریف موضوع برندینگ، در ابتدا لازم است تا با مفهوم خود برند (Brand) یا نام تجاری آشنا باشید تا این مقوله برای شما ملموس تر و قابل درک تر باشد.

طبق گفته ست گودین در خصوص نام تجاری بهتر است بگوییم که: برند، مجموعه‌ای از انتظارات، خاطرات، داستان ‌ها و روابطی است که در کنار هم موجب می ‌شود تا مصرف کننده میان خدمات و محصولات یکی را انتخاب کند.

در حقیقت برند در هر مجموعه ای، متشکل از تصورات مردم در رابطه با کسب و کار و آن مجموعه می باشد؛ ولی برندسازی مجموعه اقداماتی است که برای پرورش برند صورت می ‌گیرد؛ به عبارتی ساده‌ تر بخواهیم به این موضوع بپردازیم برند یک اسم و برندینگ یک فعل یا عمل است. از طراحی لوگو گرفته تا کمپین ‌های تبلیغاتی، همه و همه برندسازی محسوب می شوند.

نام تجاری چیست؟

برای برندسازی باید از کجا شروع کنیم؟

ما در این مقاله تا آنجایی که می توانید و اجازه داریم در رابطه با برنسازی چاپ کارت ویزیت، مستند با شما عزیزان صحبت می کنیم تا ذهن مخاطبان گرامی مان را از هر گونه ابهامی به دور نگه داریم.

طبق گفته دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی که خواندن این کتاب را به هر فردی که مدیریت مجموعه ای بزرگ یا کوچک را به عهده دارد، پیشنهاد می کنیم؛ برای ایجاد برند ۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق این 8 ابزار، با مشتریان ارتباط برقرار کنند و یک برند قوی در بازار رقابتی محصولات خود بسازند. این 8 ابزار به شرح زیر می باشد:

  1. تبلیغات
  2. روابط عمومی
  3. پیشبرد فروش
  4. بازاریابی مستقیم
  5. فروش شخصی
  6. بسته بندی
  7. رویدادها و اسپانسرینگ
  8. خدمات مشتری

در حالت کلی اگر بخواهیم به توضیح برندینگ بپردازیم، فرآیندی می باشد که در طول انجام آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می شود و به این واسطه و روش، ارزش آن مجموعه و برند و شرکت برای مشتریان و سایر ذی ‌نفعان آن افزایش و ارتقا می‌یابد.

عقیده بزرگان حوزه برندینگ

به عقیده تمامی بزرگانی که سال ها در حوزه برندینگ و برندسازی فعالیت نموده اند و به پیشرفت های عظیمی در حوزه تبلیغات دست پیدا کرده اند، برندینگ حاصل پیام‌ ها و گزارش‌ های رسانه ‌ها می باشد و به هر میزان که تعداد این پیام ‌ها بیشتر و محتواهای آ‌ن ها برای مخاطبین خود مطلوب ‌تر به نظر برسد، صاحب نام تجاری قوی ‌تری خواهد شد.

بهتر است اگر به حوزه چاپ کارت ویزیت علاقه مند هستید بدانید که لورا ریس در کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی خود می گوید:

برندینگ، دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می ‌شود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می ‌تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گران‌ تر محصولات یا خدمات شود، به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

همچنین شما می توانید برند خود را با انواع مدل پرچم ساحلی، تشریفاتی و رومیزی برای مشتریان و مخاطبین خود به نمایش درآورید.

برندینگ موضوعی فراتر از داشتن یک لوگو می باشد

برند سازی به وجود آوردن یک نمونه یا یک مورد برای ایجاد تمایزی منحصر بفرد می باشد که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی در بر دارد . داشتن یک برند قدرتمند موجب می گردد که هزینه‌ های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری‌ هایی که ممکن است مناسب و هدف دار نباشد، حذف گردد.

در این روش به شکل چشم گیر و واضحی، سودآوری از طریق جذب مشتریانی وفادار بالا می رود و از همه این موارد مهم تر  این است که برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان خواهد شد و ارزش آن قطع به یقین می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی‌ های فیزیکی و ارزش خالص آن مجموعه و یا سازمان محسوب شود.

لازم به ذکر است گه در ادامه این موارد بهتر است بدانید، کارآفرینی کردن برای افرادی و راه اندازی یک کسب و کار بدون  این که تفکری در رابطه با  برندینگ آن حوزه صورت گرفته باشد و محوریت برند برای آن یک اشتباه نابخشودنی در تجارت می باشد.

در این بخش نیز، توضیح دقیق تر را بر عهده یکی از اساتید مطرح این حوزه اَل ریس از کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی واگذار می کنیم:

از جمله دلایل مهم برندسازی در نزد سازمان‌ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دستیابی به مشتریان کم هزینه‌تر می­‌باشد.

منظور از مشتریان کم هزینه‌تر این است که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding) برای سازمان چیست؟

بسیاری از افراد سوالی که دارند در این خصوص است که ضرورت داشتن برند به چه کاری می آید؟

در پاسخ به این سوال کافیست بدانید که داشتن برند به این جهت می باشد که اگر جامعه مصرف کنندگان محصولتان برای شما مهم باشد باید بدانید که حرکت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی پیش می رود و در این حوزه نیز داشتن برند از اوجب واجبات به حساب می آید.

باید بستری باشد که مشتریان به موجب آن شما را بشناسند و به سایرین معرفی تان کنند؛ در حوزه چاپ کارت ویزیت نیز این گونه است.

مهم بودن یک برند برای مشتری آن به واسطه دانشی است که در مشتری شما از برند مربوطه تان ایجاد شده است که این مهم از طریق تعدادی از عوامل در زهن مخاطب ایجاد خواهدشد که از مهم ترین این موارد، دو عامل زیر است که به درستی در ادامه توضیح داده شده است:

عمق برند: عمق برند یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برندهای مشابه می باشد. برای مثال اغلب مشتریان بعد از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می گردد یا برند ژیلت که امروزه دیگر به یک محصول اطلاق می گردد.

گستردگی برند: گستردگی برند یادآور این موضوع است که هرچه رابطه مشتری با یک برندی پیچیده‌ تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن او بالاتر باشد و افزایش پیدا کند، فرصت ساخت وفاداری بلند مدت نیز بیشتر خواهد بود.

برای مثال می توان به  شرکت‌هایی مثل Google و Amazon. اشاره کرد که در ایران این نمونه را با دیجی کالا می توان مثال زد که مشتریان زیادی همه روزه در حال خرید از این برنامه می باشند.

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding) برای سازمان چیست؟

چرا برندسازی یا برندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است؟

برندسازی درای قابلیت های فراوانی می باشد که تمرکز عمده این قابلیت ها بر روی درک مردم از برند هر سازمانی که در این نمونه چاپ کارت ویزیت است، می باشد و به تنهایی توانایی این را خواهد داشت که موجب تغییر تفکر مشتریان از برند شما شود و هدایت کننده کسب و کار سازمانی شما باشد.

تمامی فعالیت هایی که تحت عنوان برندینگ در مجموعه شما به ثمر می نشیند در حقیقت بر اساس جلب توجه مشتریان رقبای خودتان است.

برای مثال می توانید به نمونه های عینی برندهای معروفی چون نایک و آدیداس و ونس … توجه کنید و ببینید که تمامی این برندهای معروف سالیان سال روی برندینگ خود تمرکز کرده و تلاش نموده اند تا امروز همه جهانیان این برندها را می شناسند.

حتی اگر جنسی از آن ها خریداری نکرده باشند. در حقیقت این شرکت‌ها اهمیت برند و برندینگ را به طور کامل درک کرده‌ و از آن در جهت حفظ و جذب مشتری استفاده می‌کنند. در ادامه قصد بررسی بیشتر دلایل اهمیت برندسازی را داریم.

افزایش ارزش کسب و کار

چه مالک یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت بزرگ معتبر باشید، برندینگ نقش بسزایی در اعتبار بخشیدن ارزش به برند شما ایفا می‌کند؛ در حقیقت یک برندسازی قوی قابلیت افزایش ارزش به شرکت شما را دارد.

ایجاد مشتریان جدید

یک نام تجاری قوی می‌تواند تصور مثبتی از شرکت در بین مصرف کنندگان ایجاد کند؛ این تصور، موجب اعتماد و اطمینان از سوی مصرف کنندگان برای شما می‌شود.

زمانی که یک برند به درستی در بین مردم تثبیت شود، بازاریابی دهان به دهان به بهترین و موثرترین شکل برای شرکت شما عمل خواهد کرد. در واقع بازاریابی دهان به دهان توانایی افزایش اعتبار برند و یا خدشه دار کردن آن را به راحتی دارد.

چرا برندسازی چاپ کارت ویزیت؟

سخن پایانی

در این مقاله تمامی مواردی که به جهت برندسازی و برندینگ چاپ کارت ویزیت به کارتان می آمد را برای شما عزیزان مطرح کردیم تا در شرایطی راحت تر بتوانید در رابطه با این موضوع برنامه ریزی و تصمیم گیری نمایید. امید است که این مطالب بتواند مسیر را برای شما عزیزان روشن تر نماید.

به این مطلب امتیاز بدهید
اشتراک گذاری مطلب:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها