شاهین کریمی مدیر پشتیبانی

مشاوره و پاسخگویی به سوالات قبل از خرید

 09120586680

پرچم افغانستان در طول تاریخ و تصاویر پرچم های این کشور

نکات مهمی در رابطه با پرچم افغانستان وجود دارد که ممکن است شنیدن و کسب اطلاعات در رابطه با آنها برای شما جالب باشد، در طول سالیان گذشته بیست پرچم مختلف افغانستان وجود داشته است، به این معنی که این کشور بیش از هر کشور دیگری از آغاز قرن بیستم پرچم خود را تغییر داده است.

روز استقلال افغانستان تنها چند روز پس از آن برگزار شد که طالبان کنترل کابل پایتخت را به دست گرفتند. که این امر خدمات صادرات به افغانستان را دچار مشکلاتی کرد، پس از آن به دنبال عقب نشینی ناگهانی ارتش ایالات متحده پس از 20 سال از حضور در کشور، تمام جهان بر روی آشکار شدن رویدادها تمرکز کردند.

پرسش اصلی، پس از تسلط طالبان بر پایتخت کابل، این بود که آیا پرچم ملی افغانستان یا پرچم طالبان برافراشته می شود؟

نبرد بر سر پرچم چند روز پیش در جلال آباد آغاز شد، زمانی که معترضان پرچم سفید طالبان را با پرچم سه رنگ افغانستان جایگزین کردند. در این درگیری سه نفر توسط طالبان کشته شدند، پرچم رسمی این کشور اکنون نماد پرچم سفید طالبان است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس:

بر اساس دستور جدید طالبان که از رسانه‌های افغانستان منتشر شد، از این پس استفاده از پرچم سه رنگ افغانستان که در سال‌های طولانی به‌عنوان نماد ملی در این کشور بود ممنوع اعلام شد. به گفته طالبان، در تمامی ادارات رسمی در بیرون و داخل افغانستان، پرچم‌های سفید امارت اسلامی باید به اهتزاز درآورده شود.

عکس پرچم افغانستان جدید

عکس مقایسه پرچم افغانستان در سال های 2013 تا 2021
بیرق افغانستان جدید در سال 2021

تغییر پرچم ها چیز جدیدی نیست. در 102 سال استقلال افغانستان، پرچم ملی این کشور 30   بار تغییر کرد. فقط در سال 1919 این پرچم 6 بار تغییر کرد.

پرچم های مختلف برای امارت افغانستان، پادشاهی، جمهوری، جمهوری سوسیالیستی و در نهایت دولت اسلامی آن به اهتزاز درآمد.

بررسی کنید:

تغییر مکرر پرچم ها در تاریخ افغانستان نشان از یک جامعه در نوسان با بی ثباتی تقریباً دائمی است. این تنوع پرچم ها نیز نشان دهنده تنوع جامعه افغانستان و طیف وسیعی از منافع است.

بنابراین، درک پرچم، نماد و استفاده از آنها در درک سیاست و جامعه بسیار مهم است. پرچم ها فشرده ترین و واضح ترین بیان هویت هستند. علاوه بر این، پرچم‌ها مستقیماً با احساسات مردم و نیاز عمیق‌تر به تعلق و هویت صحبت می‌کنند. مردم زیر پرچم خود و برای آنها می جنگند و هنوز هم می جنگند و می میرند.

مشخصات و ویژگی های کشور افغانستان

✅ پایتخت: کابل

✅ مساحت: 647500 کیلومتر مربع

✅ زبان های مورد استفاده در افغانستان: فارسی افغانی (رسمی)، دری (رسمی)، پشتو

✅ ادیان مختلف: مسلمان سنی، مسلمان شیعه، زبان ترکی

تاثیر تاریخ بر پرچم های افغانستان

پالت رنگی پرچم های افغانستان از ترکیب غالب جهانی قرمز، آبی و سفید پیروی نکرده است. قرمز رنگ اصلی تقریباً تمام پرچم های افغانستان بوده است. شاید جای تعجب نباشد که در دوران حکومت کمونیستی قرمز یکدست بوده است.

و سفید جامد چیزی است که طالبان در دو دهه اخیر برای پرچم خود انتخاب کرده اند. رنگ سفید نماد «پاک بودن ایمان و حکومت طالبان» است، در حالی که کتاب مقدس شهادت است که سوگند اسلامی است و اولین ستون از پنج رکن اسلام است که در قرآن آمده است.

در پالت های رنگ پرچم، رنگ مشکی یکدست به ندرت استفاده می شود. در افغانستان پس از استقلال دو بار مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر پرچم‌های افغانستان، از جمله پرچم آخر، از سه طرح رنگی پیروی می‌کردند که معمولاً به این صورت تعبیر می‌شد: سیاه (عباسیان)، سفید (امویان) و سبز (فاطمیان). جالب است که از این رنگ بندی به اصطلاح پان عرب استفاده می کردند، با وجود اینکه افغان ها اصالتاً عرب نیستند.

شاید تعجب آور باشد که پرچم سه رنگ توسط سرباز و دیپلمات بریتانیایی مارک سایکس به عنوان نمادی از شورش اعراب در سال 1916 طراحی شده است. این به دنبال شکل سه رنگ اروپایی بود تا از امپراتوری عثمانی که شورش علیه آن بود فاصله بگیرد.

پرچم افغانستان در سال های 1978 تا 1980

تاثیر پرچم های افغانستان فراتر از این کشور است

اهمیت پرچم ها به مثابه مظهر هویت ها، داستان های بنیادی و علایق مختلف، مخصوص افغانستان نیست. مناقشات پیرامون پرچم ها همواره در کانون توجه سیاست های جهان بوده و هست.

چند سال پیش، نیوزلندی‌ها درگیر یک «بحث پرچم» داغ در مورد تغییر پرچم خود بودند که بسیار شبیه پرچم استرالیا در نظر گرفته می‌شد. در نهایت، در همه پرسی، آنها تصمیم گرفتند که پرچم قدیمی خود را حفظ کنند. اما، بحث داغ نشان داده است که نماد پرچم‌ها چقدر قدرتمند است و ما به عنوان مردم چقدر می‌توانیم از نظر احساسی با پرچم‌ها پیوند داشته باشیم.

تاثیر رنگ و نمادها در پرچم های افغانستان

اولین پرچم نماد یک میدان سیاه جامد بود که نشان دهنده سلسله هوتک بود. حاکمان بعدی یک مسجد سفید رنگ را به مرکز پرچم اضافه کردند، نشانی که بر روی بیشتر پرچم های آینده کشور قرار می گیرد.

جزئیات طرح چند بار تغییر کرد، اما تا سال 1928 تا حد زیادی ثابت ماند. آن سال بود که شاه امان الله پرچم سه رنگ سیاه، قرمز و سبز را به کار گرفت. نوار سیاه نماد تمام پرچم های قبلی افغانستان بود، نوار قرمز نماد خونی بود که مردم افغانستان برای حفظ استقلال خود ریخته بودند، و نوار سبز نشان دهنده امید به آینده بود.

بررسی بیشتر: قدیمی ترین پرچم کشورهای جهان متعلق به کدام کشورهاست؟

حتی با وجود اینکه پرچم کشور در طول قرن بیستم به طور مرتب تغییر می کرد، این سه رنگ در اکثر پرچم های آینده کشور به چشم می خورد، به استثنای یک پرچم قرمز، سیاه و سفید که تنها در سال 1929 استفاده شد، یک پرچم قرمز که برای مدت طولانی دوام داشت.

تنها دو سال زمانی که کشور تحت حاکمیت کمونیستی بود، و پرچم‌های عمدتاً سفید رنگ که در زمانی که طالبان قدرت را در دست داشتند استفاده می‌شد. این استثناها نه تنها به این دلیل قابل توجه هستند که رنگ‌های سنتی پرچم را کنار گذاشته‌اند، بلکه به این دلیل که نشان سنتی مسجد را که در بیشتر پرچم‌های دیگر کشور می‌توان یافت، در بر نداشت.

پرچم افغانستان در دهه اول 2000

تصویر پرچم افغانستان در سال های 2001 تا 2002

پرچم مدرن افغانستان در سال 2004 پس از سقوط حکومت طالبان به تصویب رسید. این شبیه پرچم سنتی کشور است. پرچم سه رنگ افقی سیاه، قرمز و سبز با یک مسجد سفید در مرکز است. در اطراف مسجد حاشیه ای تزئینی وجود دارد که نام ملت در آن نوشته شده است.

سخن پایانی در رابطه با پرچم افغانستان

پرچم آلمان در سال 1928 الهام بخش سبک سه رنگی پرچم افغانستان بود.

هنگامی که پادشاه افغانستان، امان الله خان، با همسرش در سال 1928 از اروپا دیدن کرد، به طراحی افقی جمهوری وایمار آن زمان علاقه داشت. پس از بازگشت وی به افغانستان، یک بنر افقی سه رنگ جدید طراحی و به تصویب رسید.

در طول قرن بیستم، افغانستان بیش از هر کشور دیگری در آن زمان، از طریق 18 پرچم مختلف از بین رفته است.

بررسی کنید: نکات مهم در طراحی پرچم تبلیغاتی

 

به این مطلب امتیاز بدهید
اشتراک گذاری مطلب:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها